Senior Functional Safety Engineer – Autonomous Steering Systems ID:356
- ekaterinedelahoz
- 9 juni
- 1 min läsning
Bidra till utvecklingen av styrfunktioner genom att i första hand leda och driva FuSA-arbete för:
Förarstöd med aktiv styrning (Lateral ADAS)
Longitudinell och lateral kontroll för autonoma fordon.
Arbetet innebär att arbeta med, granska och dokumentera enligt ISO 26262 och krav inom funktionell säkerhet, såsom: FMEA, HARA, felträdsanalys (FTA), säkerhetskoncept, funktionskrav, krav på funktionella element, m.m. Det innebär också att strukturera arbetet och utbilda kollegor inom FuSA. Uppgifter kan även omfatta cybersäkerhetsanalyser.
Om kandidaten har kompetens inom mjukvaruutveckling är det meriterande. Personen kan då även arbeta med att skriva, granska och felsöka algoritmer och logik, Python-emulator-testfall, Simulink-logik samt testa och felsöka i HIL-riggar och fordon.
Arbetet innebär hantering av exportkontrollerad information enligt både EU:s och USA:s regelverk. Bakgrundskontroll kommer att genomföras.
Plats Hybrid (minst 3 dagar/vecka på kontor)
Utbildning Civilingenjörsexamen inom relevanta områden såsom elektronik, data, inbyggda system, robotstyrning eller liknande.FuSA-relaterad utbildning eller certifikat.
Språk Svenska och engelska
Meriterande
Kunskap om elsystem och/eller inbyggda system i fordon
Kännedom om UN ECE-föreskrifter R79, R171, R130, R13
Erfarenhet av utvecklingsprocesser inom större fordonstillverkare
Van att arbeta fullstack med C, C++, Python, bash, conan, git, CANalyzer, Canoe, Spark
Professionell kompetens i Matlab och Simulink
Förståelse för MISRA-regler, LINT och kodkvalitet
Förståelse för automotive Ethernet, CAN, CAN FD, LIN
C-körkort
Comments